Zobacz Reportaż
Warsaw Off ART 2020
Zobacz katalog z edycji
Warsaw Off ART 2018-2019
Do pobrania niżej
previous arrow
next arrow
Slider
ARTYŚCI EDYCJI WARSAW OFF ART

32. Paulina Matusiak

Urodziła się w 1971 roku w Polsce. Po ukończeniu łódzkiego liceum plastycznego wyjechała na studia do Holandii – w 1995 roku obroniła dyplom w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten). Jako wyróżniająca się studentka, tuż po ukończeniu nauki otrzymała propozycję pracy w studiu projektowym Matzwart; później pracuje dla kilku znanych pracowni graficznych, w latach 1999 – 2002 należy do zespołu znanego studia Studio Anthon Beeke w Amsterdaie. Sama przyznaje, że praca w tym ostatnim wiele ją nauczyła i dała odwagę do założenia w stolicy Holandii własnej pracowni.

W 2002 roku w Amsterdamie powstaje Studio Matusiak, które zajmuje dyrekcją artystyczną, tworzeniem projektów graficznych i interaktywnych, identyfikacji wizualnych, stron internetowych, okładek książek i płyt, plakatów, ulotek, a także fotografii czy ilustracji. „Plakat, mała kartka, papier listowy lub naklejka, traktuję je wszystkie jako male dzieła sztuki” – mówi Paulina Matusiak, podkreślając, że nie skala czy zakres projektu, a otwartość i możliwość przekraczania granic jest tym, co projektowaniu ceni i co ją najbardziej pociąga. Rodzajem wykroczenia poza utarte granice można uznać jedną z nowszych aktywności Matusiak – projektowanie cementowych kafli. Seria o nazwie KILIM powstała dla polskiej manufaktury Purpura.

Paulina Matusiak najchętniej projektuje dla instytucji kultury i festiwali, szczególnie tych, związanych z teatrem, tańcem, muzyką. Opracowuje dla nich koncepcje m.in. plakatów i ulotek. Jak sama przyznaje, jej praca nad projektem dla teatru czy opery nie polega na samym tylko narysowaniu wizji plakatu. Aby w pełni oddać emocje, jakie ma przecież wywołać spektakl, autorka musi poznać nie tylko treść dramatu, ale i koncepcję reżysera, sposób gry aktorów, scenografię, kostiumy. Dopiero wtedy – gdy sama „wgryzie się” w klimat sztuki – może zaproponować obraz, będący komunikatem dla widzów.

W plakatach i ulotkach chętnie posługuje się fotografią, którą przetwarza, uzupełnia rysunkami, znakami, tekstami. Choć uważa się, że jej prace są rozpoznawalne, sama Matusiak mówi: „Nie mam własnego stylu. Styl jest kreowany przez projekt, nad którym pracuję”. To dlatego niektóre jej prace są krzykliwe i wyraziste, inne stonowane lub ograniczone do minimum elementów. Wg autorki plakaty czy ulotki mają oddawać nastrój przedsięwzięcia, które zapowiadają. „Niezależnie od tego, czy projekt dotyczy wydarzenia artystycznego, czy imprezy komercyjnej, musi dotknąć, rzucić wyzwanie, skłonić do myślenia” – formułuje cel swojej pracy Paulina Matusiak

Poza pracą projektową Matusiak ma doświadczenie jako wykładowczyni. Wykładała na wydziałach wzornictwa i projektowania kilku europejskich uczelniach, m.in. ArtEZ Academie voor Art & Design w Zwolle i Enschede, Academie voor Beeldende Vorming w Tilburgu, School of Form w Polsce (do niedawna uczelnia znajdowała się w Poznaniu, od 2020 roku działa w Warszawie). Często bywa też zapraszana z gościnnymi wykładami, wygłaszała je m.in. w szkołach wzornictwa i projektowania w Hiszpanii, Izraelu, Chinach. Jej prace były wielokrotnie prezentowane i nagradzane na wystawach i przeglądach plakatów czy projektów graficznych; sama Matusiak zasiadała także w jury wielu konkursów. Projektantka była kuratorką wystawy reprezentującej Polskę podczas London Design Week 2017.

Jej seria plakatów dla Plein Theater otrzymała GOLD w EUROPEAN DESIGN AWARDS 2021

Wystawy:

Affiche Museum Hoorn 2011
Lodz Design Week, Lodz Polen 2012
Muzeum Stalowa Wola, Polen 2012
Wroclove Design Expo 2013 – Wroclaw Polen
KILIM – Cementtegels Collectie @ Dutch Design Week 2014
Einhoven 2014
Moderna at Helsinki Design Week 2015
In de middel of at Concordia Poznan 2015
“La Collection”- le Sigle, centre national du graphisme a Chaumont- 2016-2017