Zobacz Reportaż
Warsaw Off ART 2020
Zobacz katalog z edycji
Warsaw Off ART 2018-2019
Do pobrania niżej
previous arrow
next arrow
Slider
ARTYŚCI EDYCJI WARSAW OFF ART

21. Angelika Korzeniowska

Urodzona w 1987 roku, malarka, grafik, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
W 2016 obroniła dyplom z malarstwa w pracowni Wojciecha Cieśniewskiego oraz z rzeźby, w pracowni Jakuba Łęckiego.
W latach 2008-2010 członkini Stowarzyszenia Autorów Polskich.

W świecie minimalizacji komunikatu emocjonalnego i powszechnego przekonania o wyższości myśli nad sferą emocjonalną, dostarczamy sobie cierpienia formułując dookoła uczuć komunikaty o racjonalnym wydźwięku ale obrane z przekazu emocjonalnego. Komunikat taki traci na autentyczności i nie ma mocy sprawczej wobec osób którym go przekazujemy. Komunikacja zamyka się na poziomie nieumiejętności, z jednej strony, ujęcia i uznania wagi uczuć danej osoby, z drugiej, niezdolności przekazania i obrony swoich uczuć w samym tylko języku, który nosiłby cechy merytoryczne a zatem zostałby uznany. Emocja traci wagę komunikatu, traci również swój język. W świecie prymatu racjonalizacji, emocjonalnie stajemy się jak Kay z baśni o królowej śniegu, owładnięci chłodem kontaktów międzyludzkich, uwięzieni w niezdolności porozumienia się na poziomie uczuć. Ciało staje się dla nas lodowym pałacem, klatką, ignorowane uczucia manifestują się ostatecznie na poziomie ciała, dając sobie wreszcie ujście i powodując destrukcję. Głównym tematem moich prac jest aleksytymia, zaburzenie oznaczające dosłownie – brak słów dla emocji, określane potocznie jako syndrom Królowej Śniegu. Traktując ten temat nie tylko jako jednostkę chorobową, ale jako problematykę, która, w szerszym kontekście, dotyczy współczesnego mi społeczeństwa, staram się znaleźć wyraz dla braku wyrazu, ekspresję w warunkach, gdzie jest ona formalnie ograniczona. Próbuję wprowadzić środki, które na wielu poziomach będą miały szansę być odczytane jako chłód, niemożność, ograniczenie – wnętrze milczącego człowieka u którego zniknęła ekspresja emocjonalna i którego psychika uzyskuje wyraz jedynie poprzez objawy somatyczne.

Reprezentacją moich obrazów jest wnętrze ludzkiego organizmu. Serca i czaszki malowane chłodno, ograniczoną kolorystyką właściwą zarówno dla pejzażu zimowego jak i dla obrazu rentgenowskiego. Tymi środkami staram się ukazać wnętrze zawładnięte symbolicznie przez królową śniegu, przemienione na skutek zetknięcia z chłodem.